کد مطلب:2759 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:339

عقاید مشترک خوارج
الف ) مسائلی كه به ایمان و كفر مربوط می شوند. همه خوارج مرتكب كبیره را كافر می دانستند. این مساءله اعتقادی دارای لوازم بسیار مهم كلامی است كه معمولا در زمانهای بعدی تبیین و تفسیر شده اند. این لوازم عبارت اند از:

1. عمل جزء ایمان و داخل در ایمان است .

2. میان كفر و ایمان منزلتی قرار ندارد. بنابراین هر انسانی یا مؤ من است یا كافر.

3. ایمان دارای درجات گوناگون است و درجات ایمان به چگونگی اعمال بستگی دارد. مثلا ایمان شخصی كه همه واجبات و همه مكروهات را ترك می كند بالاتر از ایمان فردی است كه تنها به واجبات عمل می كند.

4. چون عمل جزء ایمان است ، پس هر عملی كه با ایمان منافات داشته باشد، سبب خروج از دایره ایمان می شود. از نظر خوارج ، گنا كبیره عملی است كه با ایمان منافات دارد و موجب كفر است .

5. مرتكب كبیره چون كافر است ، عذاب اخروی ابدی است و آتش خالد و جاودان است .

ب ) مسائلی كه مستقیما به ایمان و كفر مربوط نمی شوند. مهمترین این ارا عبارت اند از:

1. امر به معروف و نهی از منكر در همه درجات واجب است ، حتی اگر به قتال بیانجامد؛ آنها برای قتل و پیكار با كسانی كه آنها را كافر می شمارند هیچ گونه قید و شرطی نمی شناختند.

2. خروج و جنگ با حاكم جائر واجب است .

3. تحكیم و پذیرش داوری غیر خدا حرام است .

4. در صورتی كه وجود امام ضروری باشد، او با انتخاب آزادانه همه مسلمین تعیین می شود و امامتش تا زمانی كه بر طبق عدل و شروع عمل می كند و دچار خطا نشود ادامه خواهد داشت .

5. امامت و خلافت از غیر قریش نیز رواست .

6. آنها امام علی علیه السلام ، عثمان ، طلحه ، زبیر، عایشه و همه خلفای بنی امیه و بنی عباس را كافر می دانند و تبری از آنها را واجب می شمارند.